boerderij Papillon

Papillon, een boerderij aan de Veenweg in Fochteloo, is een nieuwe locatie van Stichting Phusis. Papillon is het Franse woord voor vlinder. Als je een rups ziet, is het bijna ondenkbaar dat hij later een vlinder zal zijn. Het is een bijzonder transformatieproces wat zich in de veiligheid van een beschermende cocon afspeelt. Ook wij als mensen zijn in staat om te veranderen, om patronen die ons niet meer helpen of voeden, te transformeren en daarmee terug te keren naar wie we in essentie zijn.

We huren Papillon, aan de rand van het Fochteloërveen, sinds 1 januari 2017. We zijn van plan om voor en met elkaar een fijne plek te creëren waar eenieder zich welkom en geaccepteerd mag voelen. Zijn wie je bent, en zien wie de ander in essentie is, is een van onze motto’s.

De boerderij is de vaste dagbestedingslocatie van Natuurlijk Beheer. Vanuit de boerderij gaan we (kwetsbare) natuurgebieden in om onze koeien te verzorgen en te controleren. De schaapherders van Phusis starten en eindigen hier hun dag en in de winter hebben we op de boerderij de zorg voor zwakke schapen en/of lammetjes. Het onderhouden van rasters met de bosmaaier, het controleren van de dieren, het verwisselen van accu’s en het opbouwen en afbreken van nachtrasters behoren tot de vaste werkzaamheden van Natuurlijk Beheer. Daarnaast is er op de boerderij ruimte voor allerlei andere werkzaamheden zoals het onderhouden van het terrein, technische klussen, het creëren van een fijne plek om tot rust te komen, verzorging van de overige dieren en werken met wol.

In de weekenden komen er op de boerderij kinderen spelen en/of logeren. Het doel van deze weekenden is om de kinderen en/of hun ouders te ontlasten van de druk die het dagelijks leven van hen vraagt. Op de boerderij leven we het gewone leven met elkaar, we benaderen en behandelen elkaar op basis van gelijkwaardigheid, met respect voor onze kwaliteiten en zwaktes. We helpen elkaar om de ander te zien, los van zijn/haar gedrag.

Zoals de natuur beweegt in ritmes doen we dat op Papillon ook; er is een tijd voor hard werken, voor rust, voor contact, voor alleen zijn en voor plezier en genieten.
Ben je enthousiast geworden, kom gerust een keer meedraaien!